Origin, continuity and wit at Xavier Villaurrutia's nocturnal décimas

  • Diego Armando Lima Martínez Egresado de la Maestría en Literatura Mexicana Universidad Veracruzana
Keywords: mexican modern poetry, avant-garde, baroque, décima, stylistics.

Abstract

This article examines the expressive resources of the two décimas compiled in Nocturnos (1933) by Xavier Villaurrutia. His aesthetics was not only nurtured by the avant-garde, but it was also drawn from the Baroque regular metrics and from his own expressive resources to accentuate the sharp and witty status desired by the poet. In this way, he designed an oeuvre in which meters, images, and rhythms form an indissoluble unit together with the themes of the overall composition. By studying the aesthetic context of the Hispanic American vanguard and the author’s personal poetics, it is possible to analyze the nocturnal décimas in pursuit of a style of perfection for his poetry.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BIBLIOGRAFÍA

Alatorre, Antonio. El sueño erótico en la poesía española de los Siglos de Oro. México: Fondo de Cultura Económica, 2003.

Alonso, Dámaso. Seis calas en la expresión literaria española (Prosa. Poesía. Teatro). Madrid: Gredos, 1963.

Baehr, Rudolf. Manual de versificación española. Trads. K. Wagner y F. López Estrada. Madrid: Gredos, 1970.

Béguin, Albert. El alma romántica y el sueño. Trad. Mario Monteforte Toledo. México: Fondo de Cultura Económica, 1992.

Candelas Colodrón, Manuel Ángel. “El epigrama de Marcial en la poesía de Quevedo.” Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes. <http://www.cervantesvirtual.com>. Consultado: 4 de mayo de 2013.

Cuéllar Escamilla, Donají. “De Eternidades a Refl ejos: a propósito de la poesía pura en Juan Ramón Jiménez y Xavier Villaurrutia”. Texto Crítico. Nueva Época 13 (julio-diciembre 2003): 201-225.

Cuéllar Escamilla, Donají. “Los nocturnos modernistas: esbozo de una tradición”. Literatura Mexicana XIII. 2 (2002): 65-90.

Cuesta, Jorge. “Refl ejos”. Obras reunidas, II. Ensayos y prosas varias. Eds. Jesús R. Martínez Malo y Víctor Pelález Cuesta. México: Fondo de Cultura Económica, 2004. 83-84.

Diego, Gerardo. “Una décima.” Obras completas, V. Memoria de un poeta. Madrid: Alfaguara, 1997. 587-589.

Navarro Tomás, Tomás. Arte del verso. México: Colección Málaga, 1975.

Navarro Tomás, Tomás. Métrica española: Reseña histórica y descriptiva. Texas: Las Américas Publishing Company, 1958.

Palomera Ugarte, Luz. Los Nocturnos de Xavier Villaurrutia (un análisis sociocrítico). México: Universidad de Guadalajara, 1990.

Paz, Octavio. Xavier Villaurrutia en persona y en obra. México: Fondo de Cultura Económica, 1978.

Rodríguez Chicharro, César. “Disemia y paronomasia en la poesía de Xavier Villaurrutia”. La Palabra y el Hombre 30 (abril-junio 1960): 249-250.

Sheridan, Guillermo. Señales debidas. México: Fondo de Cultura Económica, 2011.

Ulacia, Manuel. Xavier Villaurrutia, cincuenta años después de su muerte. México: Consejo Nacional para la Cultura y las Artes/Ediciones Sin Nombre, 2001.

Válery, Paul. “Carta sobre Mallarmé”. Reflexiones. Selección, trad. y pról. Glen Gallardo. México: Universidad Nacional Autónoma de México, 2002. 115-129.

Villaurrutia, Xavier. Obras: poesía, teatro, prosas varias, crítica. Pról. Alí Chumacero.

Recops. Miguel Capistrán, Alí Chumacero y Luis Mario Schneider. México: Fondo de Cultura Económica, 1996.

Xirau, Ramón. “Presencia de una ausencia”. Entre poesía y conocimiento. Antología de ensayos críticos sobre poetas y poesía iberoamericanos. Pról. Adolfo Castañón. México: Fondo de Cultura Económica, 2001. 161-171.

Published
2018-12-18