“Mascarada” by Juan Carlos Onetti: from farce to the “asombroso espectáculo” of the young prostitute

  • Estela Castillo Hernández El Colegio de México
Keywords: Juan Carlos Onetti, “mascarada”, prostitution, farce, circus aesthetics.

Abstract

Critic has paid little attention to the story “Mascarada” by Juan Carlos Onetti; usually, they have only indicated the presence of a young girl prostitute, unaware of the particular treatment that this character (María Esperanza) is given in the tale. For that reason, I present a new interpretation, which shows the function of the aesthetics of farce, which can explain the characterization of the protagonist, as well as the characterization of public space and circus.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BIBLIOGRAFÍA

Aínsa, Fernando. Las trampas de Onetti. Montevideo: Arca, 1970.

Bermúdez Cruz, Patricia. ]La unicidad de los personajes femeninos en la novela: La vida breve. Tesis de licenciatura en Letras Hispánicas. México: Universidad Autónoma Metropolitana, 2001.

Capurro Álvarez, Sergio. “Espacio y personajes en la cuentística de Onetti entre los años 1933 y 1953”. Actas de las jornadas de homenaje a Juan Carlos Onetti. Montevideo: Universidad de la República, 1997.

Diccionario de la Real Academia Española. 21ª ed. Madrid: Espasa-Calpe, 1992. González, Aurelio. “Las bizarrías de Belisa: texto dramático y texto espectacular.” El escritor y la escena, II. Ed. Ysla Campbell. Ciudad Juárez: Universidad de Ciudad Juárez, 1994. 143-153.

Hiriart, Rosario. “Apuntes sobre los ‘Cuentos’ de Juan Carlos Onetti”. Cuadernos Hispanoamericanos 292-294 (1974): 297-310.

Komi Kallinikos, Christina. Digressions sur la métropole: Roberto Arlt, Juan Carlos Onetti autour de Buenos Aires. Paris: L’Harmattan, 2006.

Lagarde y de los Ríos, Marcela. Los cautiverios de las mujeres: madresposas, monjas, putas, presas y locas. 4ª ed. México: Universidad Nacional Autónoma de México, 2005.

Martínez, Elena M. “Construcciones del género sexual en la obra de Juan Carlos Onetti: subjetividades, espacios y narrativa”. Me gustas cuando callas… Los escritores del «Boom» y el género sexual. Ed. Ana Luisa Sierra. San Juan Puerto Rico: Universidad de Puerto Rico, 2002. 107-126.

Mercier, Lucien. “Juan Carlos Onetti en busca del infierno”. Recopilación de textos sobre Juan Carlos Onetti. Comp. Reinaldo García Ramos. La Habana: Casa de las Américas, 1969. 170-177.

Moreno Aliste, Ximena. Origen y sentido de la farsa en la obra de Juan Carlos Onetti. Poitiers: Université de Poitiers, 1973.

Onetti, Juan Carlos. Obras completas. Cuentos, artículos y miscelánea, 3. Ed. Hortensia Campanella. Pról. Pablo Rocca. Barcelona: Galaxia-Gutenberg, 2009.

Onetti, Juan Carlos. Cuentos secretos. “Periquito el Aguador” y otras máscaras. Sel. y pról. Omar Prego. Montevideo: Marcha, 1986.

Onetti, Juan Carlos. Tiempo de abrazar y los cuentos de 1933 a 1950. Pról. Jorge Ruffinelli. Montevideo: Arca, 1974.

Pavis, Patrice. Diccionario del teatro: dramaturgia, estética y semiología. Trad. Fernando de Toro. Barcelona: Paidós, 1983.

Prego, Omar. “Prólogo”. Juan Carlos Onetti, Cuantos secretos, “Periquito el Aguador” y otras máscaras. Sel. Omar Prego. Montevideo: Marcha, 1986.

Revel Grove, Lydia Ivonne. Joven, mujer y prostituta: tres rostros de Eva en la narrativa de Juan Carlos Onetti. Tesis de doctorado en Filosofía. Rugerts University, 1997.

Revolledo Cárdenas, Julio. La fabulosa historia del circo en México. México: Consejo Nacional Para La Cultura y Las Artes, 2004.

Rufinelli, Jorge. “Prólogo”. Juan Carlos Onetti. Tiempo de abrazar y los cuentos de 1933 a 1950. Montevideo: Arca, 1974.

Published
2018-12-18