La importancia de llamarse Daniel Santos or the author’s death and resurrection in one fabulation

  • Luis Alfonso Martínez Montaño Universidad Autónoma Metropolitana-Iztapalapa
Keywords: author’s death, function of the author, reader, self-reference, autho(r)fiction.

Abstract

This work attemps to show that reflections on the essay “The death of the author”, written by Roland Barthes, have enormous resonance in the second novel by Luis Rafael Sánchez, that is La importancia de llamarse Daniel Santos. In this text not only is the disappearance of the author evident, but also the novel allows the consideration of some essential aspects: the reader (real and implicit) who has a fundamental role in the narration; the function of the author, Michel Foucault’s theoretical proposal; and the self-reference, a narrative tool that allows us to speak of an authorial resurrection in the story and estimate the novel as an autho(r)fiction.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BIBLIOGRAFÍA

Alboukrek, Aarón y Esther Herrera. Diccionario de escritores hispanoamericanos del siglo XVI al siglo XX. México: Larousse, 1998.

Araújo, Nara. “De machos y hembras: las novelas de Luis Rafael Sánchez”. Cánones literarios masculinos y relecturas transculturales: lo trans-femenino/masculino/queer. Ed. Ileana Rodríguez. Barcelona: Anthropos, 2001. 221-234.

Barthes, Roland. El placer del texto y Lección inaugural. México: Siglo XXI, 2007.

Barthes, Roland. “La muerte del autor”. Textos de teorías y crítica literarias: del formalismo a los estudios postcoloniales. Ed. Nara Araújo y Teresa Delgado. México: Universidad Autónoma Metropolitana-Iztapalapa/Facultad de Artes y Letras-Universidad de La Habana, 2003. 339-345.

Barthes, Roland. Roland Barthes por Roland Barthes. Barcelona: Kairós, 1978.

Casas, Ana. “La construcción del discurso autoficcional: procedimientos y estrategias”. La obsesión del yo. La auto(r)ficción en la literatura española y latinoamericana. Ed. Vera Toro, Sabine Schlickers y Ana Luengo. Madrid/Frankfurt: Iberoamericana/Vervuert, 2010. 193-211.

Castillo García, María Esther. “La autorreferencialidad: muerte o subversión del autor”. Signos Literarios 4 (2006): 103-111.

Eagleton, Terry. Una introducción a la teoría literaria. México: Fondo de Cultura Económica, 1998.

Foucault, Michel. “¿Qué es un autor?” Textos de teorías y crítica literarias: del formalismo a los estudios postcoloniales. Ed. Nara Araújo y Teresa Delgado. México: Universidad Autónoma Metropolitana-Iztapalapa/Facultad de Artes y Letras-Universidad de La Habana, 2003. 351-375.

Kerby, Anthony Paul. Narrative and the Self. Indiana: Indiana University Press, 1991.

Lang, Sabine. “Prolegómenos para una teoría de la narración paradójica”. La narración paradójica. “Normas narrativas” y el principio de la “transgresión”. Ed. Nina Grabe, Sabine Lang y Klaus Meyer-Minnemann. Madrid/Frankfurt: Iberoamericana/Vervuert, 2006. 21-47.

Leenhardt, Jacques. “La estructura ensayística de la novela latinoamericana”. Más allá del boom: literatura y mercado. Ed. David Viñas. México: Marcha, 1981. 130-143.

Luengo, Ana, Sabine Schlickers y Vera Toro. “La auto(r)ficción: modelizaciones, problemas y estado de la investigación”. La obsesión del yo. La auto(r)ficción en la literatura española y latinoamericana. Ed. Vera Toro, Sabine Schlickers y Ana Luengo. Madrid/Frankfurt: Iberoamericana/Vervuert, 2010. 7-29.

Maeseneer, Rita de y Salvador Mercado Rodríguez. Ocho veces Luis Rafael Sánchez. Madrid: Verbum, 2008.

Ortega, Julio. Luis Rafael Sánchez. Teoría y práctica del discurso popular. Londres: Centre for Latin American Cultural Studies, 1989.

Otero Garabís, Juan. Nación y Ritmo “descargas” desde el Caribe. Puerto Rico: Callejón, 2000.

Platas Tasende, Ana María. Diccionario de términos literarios. Madrid: Espasa- Calpe, 2007.

Sánchez, Luis Rafael. “Los 45 de Cien años de soledad”. La Jornada (18 de marzo) 2012. La Jornada Semanal: 8-9.

Sánchez, Luis Rafael. Indiscreciones de un perro gringo. Guaynabo: Alfaguara, 2007.

Sánchez, Luis Rafael. Devórame otra vez. Artículos de primera necesidad. Puerto Rico: Callejón, 2004.

Sánchez, Luis Rafael. No llores por nosotros, Puerto Rico. Hanover: Ediciones del Norte, 1998.

Sánchez, Luis Rafael. ¿Por qué escribe usted? Conferencia presentada en el Congreso de la Fundación Puertorriqueña de las Humanidades. San Juan Puerto Rico: Universidad de Puerto Rico, 1996.

Sánchez, Luis Rafael. La guagua aérea. Río Piedras: Cultural, 1994.

Sánchez, Luis Rafael. La importancia de llamarse Daniel Santos. México: Diana, 1989.

Schlickers, Sabine. “El escritor ficcionalizado o la autoficción como autorficción”. La obsesión del yo. La auto(r)ficción en la literatura española y latinoamericana. Ed. Vera Toro, Sabine Schlickers y Ana Luengo. Madrid/Frankfurt: Iberoamericana/Vervuert, 2010. 51-71.

Tineo, Gabriela. “‘La América amarga, la América descalza, la América en español’ en la escritura de Luis Rafael Sánchez”. Celehis: Revista del Centro de Letras Hispanoamericanas 22 (1992): 95-101.

Unamuno, Miguel de. Niebla (nivola). La Plata: Terramar, 2005.

Wilde, Oscar. Sobre el arte y el artista. Trad. María Ángeles Cabré. Barcelona: DVD, 2000.

Published
2018-12-18
Section
Artículos