The segmentation of Calderón's El pleito matrimonial del Cuerpo y el Alma: division and continuity
Abstract
The present investigation proposes, using Marc Vitse’s method of segmentation, a new approach in which the criteria of division (metric change, empty scene, geographical change —indicated by the set change—, cut of the dramatic time) are not subordinated to each other. El pleito matrimonial del Cuerpo y el Alma is analyzed, as an example of the fact that the text imposes the suitable criterion (which can change, according to the circumstances); the aforementioned Calderonian eucharistic play offers diverse particularities and obstacles to segmentation giving the only primacy to the changes of versification; however, the annotations (external and internal), the dramatic situations and the signification of the text itself are all subordinated criteria that can be functional for the division of the eucharistic plays.Downloads
References
BIBLIOGRAFÍA
Antonucci, Fausta. “La imbricación de lo visual y lo auditivo en la construcción de El verdadero Dios Pan”. La dramaturgia de Calderón. Técnicas y estructuras. (Homenaje a Jesús Sepúlveda). Eds. Ignacio Arellano y Enrica Cancelliere. Madrid/Frankfurt: Iberoamericana/Vervuert, 2006. 25-39.
Arellano, Ignacio. “Paradigmas compositivos en los autos de Calderón”. El escritor y la escena VI. Estudios sobre teatro español y novohispano de los Siglos de Oro. Actas del VI Congreso de la Asociación Internacional de Teatro Español y Novohispano de los Siglos de Oro (AITENSO). Ed. Ysla Campbell. Ciudad Juárez: Universidad Autónoma de Ciudad Juárez, 1998. 13-43.
Arellano, Ignacio y J. Enrique Duarte. El auto sacramental. Arcadia de las Letras 24. Madrid: Laberinto, 2003.
Calderón de la Barca, Pedro. El pleito matrimonial del Cuerpo y el Alma. Autos sacramentales, II. Ed. Ángel Valbuena Prat. Clásicos Castellanos 74. 5ª. ed. Madrid: Espasa-Calpe, 1967. 7-64.
Duarte, J. Enrique. “Prosémica y colocación en los autos de Calderón: valores dramáticos y simbólicos”. Estudios del teatro áureo. Texto, espacio y representación. Eds. Aurelio González et al. México: El Colegio de México/Universidad Autónoma Metropolitana/Asociación Internacional de Teatro Español y Novohispano de los Siglos de Oro, 2007. 353-376.
Fernández, Leonor. “La silva en la comedia de capa y espada”. Cuatro triunfos áureos y otros dramaturgos del Siglo de Oro. Ed. Aurelio González, Lillian von der Walde Moheno y Serafín González. México: El Colegio de México/Universidad Autónoma Metropolitana/Asociación Internacional de Teatro Español y Novohispano de los Siglos de Oro, 2010. 483-494.
Fernández, Leonor. “La silva: forma métrica clave en la obra dramática de Calderón”. Anuario Calderoniano 1 (2008): 105-126.
Fernández, Leonor. “La silva en la tragedia del Siglo de Oro”. Hacia la tragedia áurea. Lecturas para un nuevo milenio. Eds. Frederick A. de Armas, Luciano García Lorenzo y Enrique García Santo-Tomás. Madrid/Frankfurt: Iberoamericana/ Vervuert, 2008. 417-427.
Fernández, Pilar. “La voluntad en El pleito matrimonial del cuerpo y el alma.” Calderón y la cultura europea. Centro Virtual Cervantes, 2002. <http://cvc.cervantes.es/literatura/calderon_europa/fernandez.htm>. Fecha de consulta: 9 de junio 2012.
García Barrientos, José Luis. Cómo se comenta una obra de teatro. 2ª reimp. Madrid: Síntesis, 2007.
Gavela García, Dalia. “Desajustes entre criterios de segmentación: desafío para la crítica… ¿y advertencia para el receptor?” Teatro de palabras 4 (2010): 159-177. <http://www.uqtr.ca/teatro/teapal/TeaPalNum04Rep/TeaPal04Gavela.pdf>. Fecha de consulta: 15 de junio 2012.
Gilbert, Françoise. “Polimetría y estructura dramática en el auto de Calderón El cordero de Isaías (1681), y sus consecuencias en la creación del espacio dramático”. Criticón 96 (2006): 167-179.
Gilbert, Françoise. “Polimetría y estructuras dramáticas en el auto de Calderón Los encantos de la culpa (1645): las implicaciones dramáticas de una estructura binaria”. El Siglo de Oro en escena. Homenaje a Marc Vitse. Coords. Odette Gorsse y Frédéric Serralta. Toulouse: Publications Universitaires du Mirail/Consejería de Educación de la Embajada de España en Francia, 2006. 363-381.
Hofmann, Gerd. “Sobre la versificación en los autos calderonianos: El veneno y la triaca”. Calderón. Actas del Congreso Internacional sobre Calderón y el Teatro Español del Siglo de Oro, II. Ed. Luciano García Lorenzo, Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas, 1983. 1125-1137.
Mackenzie, Carlos. “Las octavas reales en los autos sacramentales de Pedro Calderón de la Barca y su implicación dramática”. Cuadernos de Investigación Filológica 37-38 (2011-2012): 171-186.
Marín, Diego. “Función dramática de la versificación en el teatro de Calderón”. Estudios sobre Calderón, I. Ed. Javier Aparicio Maydeu. Fundamentos 162. Madrid: Istmo, 2000. 351-360.
Vitse, Marc. “Polimetría y estructuras dramáticas en la comedia de corral del siglo XVII: el ejemplo de El burlador de Sevilla”. El escritor y la escena VI. Estudios sobre teatro español y novohispano de los Siglos de Oro. Actas del VI Congreso de la Asociación Internacional de Teatro Español y Novohispano de los Siglos de Oro (AITENSO). Ed. Ysla Campbell. Ciudad Juárez: Universidad Autónoma de Ciudad Juárez, 1998. 45-63.
Vitse, Marc. “Métrica y estructura en El gran teatro del mundo de Calderón”. La dramaturgia de Calderón. Técnicas y estructuras. (Homenaje a Jesús Sepúlveda). Eds. Ignacio Arellano y Enrica Cancelliere. Madrid/Frankfurt: Iberoamericana/Vervuert, 2006. 609-624.
Vitse, Marc. “Partienda est comoedia: La segmentación frente a sí misma”. Teatro de palabras. Revista sobre teatro áureo 4 (2010): 19-75. [http://www.uqtr.ca/teatro/teapal/TeaPalNum04Rep/TeaPal04Vitse.pdf]. Fecha de consulta: 4 de junio de 2012.