The fantastic-type theatricality in El caballo asesinado by Francisco Tario

  • Eduardo Ari Guzmán Universidad Autónoma Metropolitana
Keywords: theatricality, fantastic, diegesis, mexican theater, Francisco Tario.

Abstract

El caballo asesinado by Francisco Tario is a fantastic cutting work therefore lies in its theatricality that every feature dramaturgical are willing to render, in which the diegesis is the most important to stage the fantastic qualities of the work. The theatricality of the work was analyzed from the theory of the fantastic and cost of three units: “The fantastic”, “Characteristics of fantasy” and “The fantastic in El caballo asesinado”.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BIBLIOGRAFÍA

Adame, Domingo. Teatros y teatralidades en México Siglo XX. México: Universidad Veracruzana, 2004.

Borges, Jorge Luis, Adolfo Bioy Casares y Silvina Ocampo. Antología de la literatura fantástica. 2ª ed. México: Hermes, 1990.

Botton Burlá, Flora. Los juegos fantásticos. Estudio de los elementos fantásticos en cuentos de tres narradores hispanoamericanos. México: Universidad Nacional Autónoma de México, 1983.

Bravo, Víctor. Los poderes de la ficción. Venezuela: Monte Ávila Editores, 1987.

Ceballos, Edgar, coord. Diccionario enciclopédico básico de teatro mexicano. México: Escenología, 1996.

Cooper, J. C. Diccionario de símbolos. Trad. Enrique Góngora Padilla. México: Gustavo Gili, 2002.

Corvin, Michel. El teatro nuevo. Trad. Lexandre Ferrer. España: Oikos-tau, 1973.

Ita, Fernando de. “Un rostro para el teatro mexicano”. Teatro mexicano contemporáneo. México: Fondo de Cultura Económica, 1991. 13-77.

Gómez de Silva, Guido. Diccionario etimológico de la lengua española. México: El Colegio de México/Fondo de Cultura Económica, 1988.

Gorostiza, Celestino. “Introducción”. Teatro mexicano del siglo XX, 3. 2ª ed. México: Fondo de Cultura Económica, 1986.

Martínez, José Luis. Literatura mexicana siglo XX: 1910-1949. México: Consejo Nacional para la Cultura y las Artes, 2001.

Pavis, Patrice. Diccionario de teatro. Trad. Fernando de Toro. España: Paidós, 1980.

Román Calvo, Norma, coord. Los géneros dramáticos, su trayectoria y su especificidad. México: Facultad de Filosofía y Letras-Universidad Nacional Autónoma de México/Dirección General de Asuntos del Personal Académico, 2007.

Seligson, Esther. “Prólogo”. Francisco Tario. Entre tus dedos helados y otros cuentos. México: Universidad Autónoma Metropolitana/Instituto Nacional de Bellas Artes, 1988.

Tario, Francisco. El caballo asesinado y otras obras teatrales. México: Universidad Autónoma Metropolitana/Instituto Nacional de Bellas Artes, 1988.

Tario, Francisco. Entre tus dedos helados y otros cuentos. Pról. Esther Seligson. México: Universidad Autónoma Metropolitana/Instituto Nacional de Bellas Artes, 1988.

Toledo, Alejandro. El fantasma en el espejo. México: Consejo Nacional para la Cultura y las Artes, 2004.

Torres, Vicente Francisco. “Francisco Tario y la narrativa fantástica”. La otra literatura mexicana. México: Gobierno del Estado de Veracruz, 2002.

Vax, Louis. Arte y literatura fantástica. Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires, 1971.

Published
2018-12-18
Section
Artículos