The temporalist preocupation in the work of Francisco Brines
Abstract
Francisco Brines’ poetry is one of the most recognized of all the members of his generation, the “Segunda generación de posguerra” [Second Post-Spanish Civil War Generation] or “Grupo poético de los 50” [Poets of the 50’s]. His poetry is born out of the realization of the inevitable passage of time which devours everything; his poetry, therefore, is an attempt to save the moments of greatest glory of existence from oblivion. It is, then, an elegiac work.Downloads
References
BIBLIOGRAFÍA
Alfaro, Rafael, Harold Alvarado Tenorio e Isabel Burdiel. “Con Francisco Brines”. Cuervo (Cuaderno de cultura) 1 (noviembre de 1980): 9-42.
Alvarado Tenorio, Harold. La Poesía Española Contemporánea: Cinco Poetas de la Generación del 50. Bogotá: Oveja Negra, 1978.
Andújar Almansa, José. La Palabra y la Rosa. (Sobre la poesía de Francisco Brines). Madrid: Alianza, 2003.
Andújar Almansa, José. “Sombras barrocas en la poesía de Francisco Brines”. Ínsula 661-662 (2002): 30-32.
Andújar Almansa, José. “Clasicismo y culturalismo en la poesía de Francisco Brines”. Campo de Agramante 1 (2001): 43-58.
Bousoño, Carlos. Poesía contemporánea (Cuatro estudios y una introducción). Madrid: Júcar, 1985.
Bousoño, Carlos. Teoría de la expresión poética. Madrid: Gredos, 1952 [7ª edición 1999].
Brines, Francisco. Yo descanso en la luz (Antología). Madrid: Visor, 2010.
Brines, Francisco. Las brasas. Madrid: Biblioteca Nueva, 2009.
Brines, Francisco. Para quemar la noche. Salamanca: Universidad de Salamanca/Patrimonio Nacional, 2009.
Brines, Francisco. Todos los rostros del pasado. Antología poética. Barcelona: Galaxia Gutemberg/Círculo de Lectores, 2007.
Brines, Francisco. Antología poética. Madrid: Espasa-Calpe, 2006.
Brines, Francisco. Unidad y cercanía personal en la poesía de Luis Cernuda (Discurso de ingreso en la Real Academia Española) Sevilla: Renacimiento, 2006.
Brines, Francisco. Carmen Calvo versus Francisco Brines. Valencia: Instituto Cervantes/Instituto Valenciano de Arte Moderno, 2005.
Brines, Francisco. “El segundo nacimiento de Carlos Marzal”. Litoral 239 (2005): 32-36.
Brines, Francisco. Las brasas. Boadilla del Monte: La Palma, 2005.
Brines, Francisco. Amada vida mía. Salamanca: Fundación Salamanca Ciudad de Cultura-Edifsa, 2004.
Brines, Francisco. El otoño de las rosas. Madrid: Biblioteca Nueva, 2004.
Brines, Francisco. Antología poética, Valencia: Polistampa, 2003.
Brines, Francisco. El otoño de las rosas. Madrid: Mediasat, 2003.
Brines, Francisco. Antología. Altea: Aitana Editorial, 1998.
Brines, Francisco. Breve antología personal. Valencia: CEIC, 1997.
Brines, Francisco. Ensayo de una despedida Poesía completa (1960-1997). Barcelona: Tusquets, 1997.
Brines, Francisco. Francisco Brines, poesía. Lleida: Universitat de Lleida, 1997.
Brines, Francisco. Palabras a la oscuridad. Madrid: Huerga y Fierro, 1997.
Brines, Francisco. Selección de poemas. Palma de Mallorca: Universitat de les Illes Balears, 1997.
Brines, Francisco. Escritos sobre poesía española (de Pedro Salinas a Carlos Bousoño). Valencia: Pre-textos, 1995.
Brines, Francisco. La última costa. Barcelona: Tusquets, 1995.
Brines, Francisco. Insistencias en Luzbel. Altea: Ediciones Aitana, 1994.
Brines, Francisco. Antología poética. Espejo ciego. Valencia: Consell Valencià de Cultura, 1993.
Brines, Francisco. Antología poética. Bogotá: Tiempo presente, 1990.
Brines, Francisco. El rumor del tiempo. Madrid: Mondadori, 1989.
Brines, Francisco. Catorce poemas. Ibiza: Caixa de Baleares “Sa Nostra”, 1987.
Brines, Francisco. Antología poética. Madrid: Alianza editorial, 1986.
Brines, Francisco. El otoño de las rosas. Sevilla: Renacimiento, 1986.
Brines, Francisco. Poemas a D.K. Sevilla: El mágico íntimo, 1986.
Brines, Francisco. “Razón de una antología”. Poemas a D.K. Sevilla: El Mágico íntimo, 1986.
Brines, Francisco. Desde Bassai y el mar de Oliva (plaquette). Sevilla: Adelfos, 1984.
Brines, Francisco. Ensayo de una despedida (1960-1977). Madrid: Visor, 1984.
Brines, Francisco. “La certidumbre de la poesía”. Selección propia. Madrid: Cátedra, 1984.
Brines, Francisco. Poemas excluidos. Sevilla: Renacimiento, 1984.
Brines, Francisco. Selección propia. Madrid: Cátedra, 1984.
Brines, Francisco. “El clasicismo generacional de Abelardo Linares”. Cuadernos Hispanoamericanos 387 (septiembre de 1982): 689-695.
Brines, Francisco. Musa joven. Madrid: Cuadernillos de Madrid, 1982.
Brines, Francisco. “La heterodoxia generacional de Luis A. de Villena”. Ínsula 394 (julio-agosto de 1979): 1 y 12.
Brines, Francisco. Insistencias en Luzbel. Madrid: Visor, 1977.
Brines, Francisco. “Carlos Bousoño: una poesía religiosa desde la incredulidad”. Cuadernos Hispanoamericanos 320 (marzo de 1977): 221-248.
Brines, Francisco. Ensayo de una despedida (1960-1971). Barcelona: Plaza-Janés, 1974.
Brines, Francisco. “Una nueva mirada para Gerardo Diego”. Peñalabra 4 (verano de 1972): 13-16.
Brines, Francisco. Aún no. Barcelona: Libres de Sinera, 1971.
Brines, Francisco. Palabras a la oscuridad. Madrid: Ínsula, 1966.
Brines, Francisco. El Santo Inocente, (plaquette). Madrid: Poesía para todos, 1965.
Brines, Francisco. “Ante unas poesías completas”. La Caña gris 6-8 (otoño de 1962): 117-153.
Brines, Francisco. Las brasas. Madrid: Rialp, 1960.
Cañas, Dionisio. “La respuesta creadora de Francisco Brines”. Francisco Brines. Todos los rostros del pasado. Antología poética. Barcelona: Galaxia Gutemberg/Círculo de Lectores, 2007. 7-25.
Cañas, Dionisio. Poesía y percepción (Francisco Brines, Claudio Rodríguez, José A. Valente). Madrid: Hiperión, 1984.
Debicki, Andrew P. Poesía del conocimiento. La generación española de 1956-1971. Madrid: Júcar, 1987.
Duque Amusco, Alejandro. “Entrevista con Francisco Brines”. El Ciervo 548 (noviembre de 1996): 28-29.
Duque Amusco, Alejandro. “Prólogo”. Francisco Brines. Antología Poética. Espejo ciego, Valencia, Consell Valencià de Cultura, 1993. 7-41.
Duque Amusco, Alejandro. “Algunos aspectos de la obra poética de Francisco Brines”. Cuadernos hispanoamericanos 346 (1979): 34-89.
Jiménez, José Olivio. La poesía de Francisco Brines. Sevilla: Renacimiento, 2001.
Jiménez, José Olivio. “Esplendor y apagamiento: una visión poética de la realidad”. Francisco Brines. Antología poética. Madrid: Alianza, 1986. 7-20.
Lamillar, Juan. “En el tiempo de un dios (El tema de la infancia en la poesía de Francisco Brines).” J. Lamillar. El desorden del canto (Notas sobre poesía española del siglo XX). Sevilla: Renacimiento, 2000. 113-116.
Loti, Francesco. “Ellegie sulla nostalgia. Sulla poesia de Francisco Brines.” Francisco Brines. Antología poética (1954-1996). Florencia: Pagliani Polistampa, 2003. 7-14.
Martín, Francisco José. El sueño roto de la vida (Ensayo sobre la poesía de Francisco Brines). Altea: Aitana Editorial, 1997.
Munárriz, Miguel, coord. Encuentros con el 50. La voz poética de una generación. Oviedo: Fundación Municipal de Cultura, 1987.
Pedrol, Jaime. “Francisco Brines: una poética de la desposesión”. Anuario brasileño de estudios hispánicos XX (2010): 83-101.
Pedrol, Jaime. “Política y religión en la poesía de Francisco Brines”. Cuadernos del Aleph 3 (2011): 202-222.
Posadas, Claudia. “La rosa brillante de la noche. Entrevista con Francisco Brines”. Espéculo. Revista de Estudios Literarios 22 (2003) [http://www.ucm.es/info/especulo/numero22/brines.html].
Rodríguez Marcos, Javier. “La memoria poética de Francisco Brines”. (entrevista) Babelia (31 de agosto, 2002): 2-3.
Rupérez, Ángel. “El paraíso perdido”. Francisco Brines. Antología poética. Madrid: Espasa-Calpe, 2006. 15-63.
Siles, Jaime. “Francisco Brines, un clásico viviente”. Nueva Revista de Política, Cultura y Arte 80, (edición digital), marzo, 2002. [Recogido posteriormente en SILES, J. Estados de conciencia. Ensayos sobre poesía española contemporánea. Madrid: Abada Editores, 2006. 247-252.]
Siles, Jaime. “Para las fuentes de Francisco Brines: substrato barroco y refacción funcional”. Estados de conciencia. Ensayos sobre poesía española contemporánea. Madrid: Abada Editores, 2006. 253-270.