Epic theater and metatheatricality as popular justice strategies in Óscar Liera's El jinete de la Divina Providencia and Los caminos solos

Keywords: banditry, epic theater, memory, metatheater, justice.

Abstract

Óscar Liera printed an honest and reliable vision of Mexican society in his work. He was interested in reflecting both national shameful episodes —part of the country’s everyday life in the last eighty years— and social myths permeating national folklore. Perhaps the most important is the bandit theme, where the local hero reaches dimensions of legend, myth, and even holiness. Liera’s heroic characters are also idyllic, because the voice of the people has made them so. The dramaturge neither distorted them, nor praised or protected them: they were seen as such by the collectivity’s folk confi guration.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BIBLIOGRAFÍA

Abel, Lionel (1963), “The living theatre”, en Metatheatre. A New View of Dramatic Form, Nueva York, A Dramabook-Hill and Wang, pp. 128-136.

Andrés-Suárez, Irene, José Manuel López de Abiada y Pedro Ramírez Molas (1997), El teatro dentro del teatro: Cervantes, Lope, Tirso y Calderón, Madrid, Verbum.

Burgess, Ronald D. (1985), “Appearances: The Sub-Versions of Cúcara y Mácara”, Chasqui. Revista de Literatura Latinoamericana, vol. 15, núm. 1, noviembre, pp. 3-10.

Brecht, Bertolt (2004), Escritos sobre teatro, traducción, selección y prólogo de Genoveva Dieterich, Barcelona, Alva.

González Maestro, Jesús (2004), “Cervantes y Shakespeare: El nacimiento de la literatura metateatral”, disponible en [http://es.scribd.com/doc/86312840/Cervantes-y-Shakespeare-El-Nacimiento-de-La-Literatura-Metateatral], consultado: 22 de octubre de 2013-DOI 10.1080/1475382 000254409.

Goutman, Ana (1994), Hacia una teoría de la tragedia, la realidad y fi cción en Latinoamérica, México, Coordinación de Humanidades-Universidad Nacional Autónoma de México.

Hermenegildo, Alfredo, Javier Rubiera y Ricardo Serrano (2011), “Más allá de la ficción teatral: el metateatro”, Teatro de Palabras: Revista sobre Teatro Áureo, núm. 5, pp. 9-16.

Hermenegildo, Alfredo (1996), “El personaje espectador: teatro en el teatro del siglo XVII”, Scriptura, núm.11, pp. 125-139, disponible en [http://www.raco.cat/index.php/Scriptura/article/viewFile/94736/142655], consultado: 22 de octubre de 2013.

Larson, Catherine (1989), “El metateatro, la comedia y la crítica: hacia una nueva interpretación”, en Actas del X Congreso de la Asociación Internacional de Hispanistas: Barcelona, 21-26 de agosto de 1989, pp. 1013-1019, disponible en [http://cvc.cervantes.es/literatura/aih/pdf/10/aih_10_2_012.pdf ], consultado: 13 de noviembre de 2013.

Liera, Óscar (2008), “El jinete de la Divina Providencia”, en Teatro escogido, prólogo de Armando Partida Tayzan, México, Fondo de Cultura Económica/Difocur, pp. 359-401.

Liera, Óscar (2008), “Los caminos solos”, en Teatro escogido, prólogo de Armando Partida Tayzan, México, Fondo de Cultura Económica/Difocur, pp. 403-447.

Liera, Óscar (2003), “Carta al tigre”, Paso de gato. Revista Mexicana de Teatro, año 1, núm. 6, enero-febrero, pp. 6-8.

Liera, Sebastián (López Cruz) (2000), “Óscar Liera. Un luchador del teatro por el teatro mismo”, México, Centro Universitario de Teatro-Universidad Nacional Autónoma de México, disponible en [http://es.scribd.com/doc/39354972/Oscar-Liera-un-luchador-del-teatro-por-el-teatro-mismo], consultado: 21 de agosto de 2011.

Maciel Ramírez, Leonel (2004), “Los caminos de la memoria colectiva: las fuentes estéticas de El camino rojo a Sabaiba y El jinete de la Divina Providencia de Óscar Liera”, tesis de Licenciatura en Literatura dramática y teatro, Universidad Nacional Autónoma de México.

Partida Tayzan, Armando (2008), “Óscar Liera: la eclosión de la dramaturgia regional”, en Óscar Liera, Teatro escogido, México, Fondo de Cultura Económica/ Difocur, pp. 11-25.

Pavis, Patrice (1998), Diccionario del teatro, prefacio de Anne Ubersfeld, traducción de la tercera edición francesa por Jaume Melendres, Barcelona/México, Paidós.

Román Calvo, Norma (2003), Para leer un texto dramático. Del texto a la puesta en escena, México, Pax.

Ubersfeld, Anne (1998), “El discurso del autor como totalidad”, en Semiótica teatral, traducción de Francisco Torres Monreal, Madrid, Universidad de Murcia/Cátedra, pp. 184-185.

Published
2018-12-18
Section
Artículos