The theatrical structure of Ruiz de Alarcón’s Mudarse por mejorarse
Abstract
Mudarse por mejorarse is one of Ruiz de Alarcón’s most highly regarded by critique. It has been considered to reach the highest point of the author’s constructive evolution, who possesses a technique which leads him to use the dramatic resources with greater balance and effectivity. This manifests in the composition of a well-balanced storyline and an uncomplicated plot. A further reflection, however, reveals some limitations in the composition of the plot. What we can see is that the playwright is in a moment of experimentation, in which the effort to concentrate enough dramatic material does not suffice, although there are indisputable theatrical achievements.Downloads
References
Aristóteles, Horacio, Boileau (1982), Poéticas, Madrid, Editora Nacional.
Aubrun, Charles (1981), La comedia española 1600-1680, Madrid, Taurus.
Alonso de Santos, José Luis (1999), La escritura dramática, Madrid, Castalia.
Bobes Naves, María del Carmen (1997), Semiología de la obra dramática, Madrid, Arco Libros.
Castiglione, Baltasar (1972), El cortesano, Barcelona, Bruguera.
Casa, Frank P. (ed.) (2012), “Introducción”, en Juan Ruiz de Alarcón, Mudarse por mejorarse, Ciudad Juárez, Universidad Autónoma de Ciudad Juárez.
Castro Leal, Antonio (1943), Juan Ruiz de Alarcón. Su vida y su obra, Ciudad de México, Cuadernos Americanos.
Claydon, Ellen (1970), Juan Ruiz de Alarcón, Baroque Dramatist, Valencia, Castalia.
Díez-Borque, José María (1976), Sociología de la comedia española del siglo XVII, Madrid, Cátedra.
Entrambasaguas, Joaquín de (1975), “Introducción”, Juan Ruiz de Alarcón, Tres comedias de enredo, Madrid, Editora Nacional.
Hartzenbusch, Juan Eugenio (1852), “Caracteres distintivos de las obras dramáticas de D. Juan Ruiz de Alarcón”, en Obras completas de Juan Ruiz de Alarcón, Madrid, Rivadeneyra, 1852, tomo XX.
Issacharoff, Michael (1981), “Space and reference in drama”, Poetics today, vol. 2, núm.3, pp. 211-224.
Josa, Lola (2002), El arte dramático de Juan Ruiz de Alarcón, Kassel, Reichenberger.
Marín, Diego (1958), La intriga secundaria en el teatro de Lope de Vega, Ciudad de México/ Toronto, University of Toronto Press/Ediciones Andrea.
Menéndez Pidal, Ramón (1973), De Cervantes y Lope de Vega, Madrid, Espasa-Calpe.
Olson, Elder y Bruce W. Wardropper (1978), Teoría de la comedia. La comedia española del Siglo de Oro, Barcelona, Ariel.
Oostendorp, H. TH. (1962), El conflicto entre el honor y el amor en la literatura española hasta el siglo XVII, La Haya, Van Goor Zonen.
Revueltas, Eugenia (1991), Lexicón alarconiano. Eros y Ethos: Siete Calas en el discurso de Juan Ruiz de Alarcón, Jornadas Alarconianas, Taxco, Instituto Guerrerense de Cultura.
Robortello, Francesco (1997), “Explicación de todo lo que concierne al artificio de la comedia”, en María José Vega, La formación de la teoría de la comedia: Francesco Robortello, Cáceres, Universidad de Extremadura.
Ruiz de Alarcón, Juan (2012), Mudarse por mejorarse, en Frank P. Casa (ed.), Ciudad Juárez, Universidad Autónoma de Ciudad Juárez.
Singer, Irving (1992), La naturaleza del amor: Cortesano y romántico, Ciudad de México, Siglo XXI.
Schoentjes, Pierre (2001), La poética de la ironía, Madrid, Cátedra.
Sito Alba, Manuel (1999), “Introducción”, en Juan Ruiz de Alarcón, Mudarse por mejorarse, Madrid, Libertarias-Prodhufi.
Ubersfeld, Anne (1998), Semiótica teatral, Madrid, Universidad de Murcia/ Cátedra.
Walde, Lillian von der (2007), “El influjo de la tradición amorosa de corte ovidiano en El desdichado en fingir”, en Germán Vega García-Luengos y Rafael González Cañal (eds.), Locos, figurones y quijotes en el teatro de los Siglos de Oro. Actas selectas del XII Congreso de la Asociación Internacional de Teatro Español y Novohispano de los Siglos de Oro, Almagro, Universidad de Castilla-La Mancha, pp. 481-492.