History. intertextuality and parody in Mauricio Magdaleno's El resplandor
Abstract
The so-called recent history usually goes unnoticed for some historians and writers. Something similar happens with the novel of the Revolution, whose clearest examples are, of course, Los de abajo (1916) by Mariano Azuela and El resplandor (1937) by Mauricio Magdaleno. Both pieces were forgotten and neglected by critics of the time, despite containing indeed all the weight of recent history. The start and end of the revolutionary journey may be the best frame of the course of these two novels. Another objective of this paper is to show the similarity relations between El resplandor and Los de abajo concerning the fact that, in some cases, they go beyond a simple allusion until they become an intertextual situation. Also, as they provide notions of textual networks, they incorporate a kind of parodic discourse in some of theirfragments.Downloads
References
BIBLIOGRAFÍA
Azuela, Mariano. Los de abajo, 47ª reimp. México: Fondo de Cultura Económica, 2008.
Badiou, Alan. “Ética y política”. Reflexiones sobre nuestro tiempo. Interrogantes acerca de la ética, la política y la experiencia de lo inhumano. Presentación y organización de Célio García. Trad. Jorge Luis Lima Cappelli. Buenos Aires: Ediciones del Cifrado, 2000.
Beristáin, Helena. Diccionario de Retórica y Poética. México: Porrúa, 2001.
Bigas Torres, Sylvia. “Narrativa indigenista de tema político”. La narrativa indigenista mexicana del siglo XX. Guadalajara/Río Piedras: Universidad de Guadalajara/Universidad de Puerto Rico, 1990. 269-313.
Bourdieu, Pierre. “El campo intelectual: un mundo aparte”. Cosas dichas. Trad. Margarita Mizraji. Barcelona: Gedisa, 1987. 143-160.
Camarero, Jesús. Intertextualidad: redes de textos y literaturas transversales en dinámica intercultural. Barcelona: Anthropos, 2008.
Dällenbach, Lucien. “Intertexte et autotexte”. Poétique 25 (1976): 282-296.
Graham, Allen. “Origins: Saussure, Bahtin, Kristeva”. Intertextuality. London/New York: Routledge, 2000. 8-60.
Genette, Gérard. Palimpsestos. La literatura en segundo grado. Madrid: Taurus, 1989. 9-44.
Hutcheon, Linda. “Defining parody”. A Theory of Parody. Urbana/Chicago: University of Illinois Press, 2000. 30-49.
Hutcheon, Linda. “The pragmatic range of parody”. A Theory of Parody. Urbana/Chicago: University of Illinois Press, 2000. 51-68.
Hutcheon, Linda. “Ironía, sátira, parodia. Una aproximación pragmática a la ironía”. Poétique 45. Trad. Pilar Hernández Cobos (febrero de 1981): 173-193.
Ivanov Mollov, Peter. “Problemas teóricos en torno a la parodia. El ‘apogeo’ de la parodia en la poesía española de la época barroca”. Tonos digital: Revista electrónica de estudios filológicos 11 (2006). [http://www.um.es/tonosdigital/znum11/estudios/12-parodia.htm]. Fecha de consulta: 22 de octubre de 2013.
Kristeva, Julia. “Bajtin, la palabra el diálogo y la novela”. Intertextualité: Francia en el origen de un término y el desarrollo de un concepto. Sel. y trad. de Desiderio Navarro. La Habana: Unión de Escritores y Artistas de Cuba/Casa de las Américas/Embajada de Francia en Cuba, 1997. 1-24.
Luzón Marco, María José. “Intertextualidad e interpretación del discurso”. EPOS XIII (1997): 1-15.
Magdaleno, Mauricio. El resplandor. Pról. Eduardo Antonio Parra. México: Lectorum, 2001.
Nocera, Pablo. “Parodia, ironía e ideología carnavalesca. Marxismo y literatura en la socio-semiótica bajtiniana”. Nómadas. Revista Crítica de Ciencias Sociales y Jurídicas 22.2 (2009): 249-273.
Parle, Dennis J. “Las funciones del tiempo en la estructura de El resplandor”. Hispania 63.1 (1980): 58-68.
Pimentel, Luz Aurora. El relato en perspectiva. Estudio de teoría narrativa. México: Facultad de Filosofía y Letras-Universidad Nacional Autónoma de México/Siglo XXI, 2002.
Revueltas, José. “La novela, tarea de México”. Visión del Paricutín (y otras crónicas y reseñas). Obras Completas. Presentación de David Huerta. Recopilación y notas de Andrea Revueltas y Philippe Cheron. México: Era, 1983. 231-241.
Reyes, Alfonso. “Pasado inmediato”. Visión de Anáhuac y otros ensayos. México: Fondo de Cultura Económica, 2004. 153-194.
Sommers, Joseph. “El resplandor”. Yáñez, Rulfo, Fuentes: la novela mexicana moderna; ensayo. Caracas: Monte Ávila, 1969. 40-55.