Some notes on Ramón Gómez de la Serna and tango

Keywords: Gómez de la Serna, tango, interpretation, Buenos Aires, paradox.

Abstract

Ramón Gómez de la Serna moved to Buenos Aires in 1936 during the outbreak of the Spanish Civil War. The author continued to write at an unstoppable pace producing several texts in which he reflects on Argentina’s culture, especially, on the importance and beauty of the City of Buenos Aires as well as the mysterious and paradoxical essence of tango. This article follows the writer’s ideas and decodes his personal interpretation of tango as a rich and complex cultural phenomenon. In his writings, tango is transformed by his personal aesthetics.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BIBLIOGRAFÍA

Benzecry Saba, Gustavo (2015), Los legionarios del abrazo. Historia del tango danza (1800-1983), Stuttgart, Abrazos.

Borges, Jorge Luis (1998a), Evaristo Carriego, Madrid, Alianza.

Borges, Jorge Luis (1998b), El idioma de los argentinos, Madrid, Alianza.

Borges, Jorge Luis (1993), “Ramón Gómez de la Serna”, en Inquisiciones, Buenos Aires, Seix-Barral, pp. 132-134.

Borges, Jorge Luis (1976), “La poesía gauchesca”, en Discusión, Madrid, Alianza, pp. 11-48.

Cernuda, Luis (1999), Las nubes. Desolación de la Quimera, Luis Antonio de Villena (ed.), Madrid, Cátedra.

Fernández-Medina, Nicolás (2005), “Ramón Gómez de la Serna en Buenos Aires: un vanguardista español en ‘la ciudad más interesante y cortés de América’”, Boletín Ramón en Argentina, núm. 10, pp. 3-12.

García, Carlos y Martín Greco (eds.) (2007), Escribidores y náufragos. Correspondencia Ramón Gómez de la Serna. Guillermo de Torre 1916-1963, Madrid, Iberoamericana-Verveut.

Gómez de la Serna, Ramón y Luisa Sofovich (1962), Ramón Gómez de la Serna, Buenos Aires, Ediciones Culturales Argentinas.

Gómez de la Serna, Ramón (2000), “Policéfalo y señora”, en Ioana Zlotescu, Juan Pedro Gabino y Pura Fernández (eds.), prólogo de José Carlos Mainer, Obras completas XII. Novelismo IV. El caballero del hongo gris y otras novelas (1928- 1937), Barcelona, Círculo de Lectores-Galaxia Gutenberg, pp. 353-526.

Gómez de la Serna, Ramón (1998a), Obras completas XX. Escritos autobiográfi cos I. Automoribundia (1888-1948), Juan Pedro Gabino, Pura Fernández y Ioana Zlotescu (eds.), prólogo de Ioana Zlotescu, Barcelona, Galaxia Gutenberg/ Círculo de Lectores.

Gómez de la Serna, Ramón (1998b), “Explicación de Buenos Aires”, en Ioana Zlotescu (ed.), prólogo de Luis Carandell, Obras completas XV. La ciudad Madrid-Buenos Aires (1919-1956), Barcelona, Galaxia Gutenberg/Círculo de Lectores, pp. 483-705.

Gómez de la Serna, Ramón (1998c), “Interpretación del tango”, en Ioana Zlotescu (ed.), prólogo de Luis Carandell, Obras completas XV. La ciudad Madrid-Buenos Aires (1919-1956), Barcelona, Galaxia Gutenberg/Círculo de Lectores, pp. 707-745.

Gómez de la Serna, Ramón (1988), Greguerías, Rafael Cardona (ed.), Madrid, Cátedra.

Gómez de la Serna, Ramón (1986), París, Nigel Dennis (ed.), Valencia, Pre-Textos.

Gómez de la Serna, Ramón (1970), “¿Por qué estoy en América?”, en Nuevas páginas de mi vida, Madrid, Alianza, pp. 172-174.

Gómez de la Serna, Ramón (1956), Nostalgias de Madrid, Madrid, El Grifón de Plata. Greco, Martín (2005), “Ramón Gómez de la Serna: Buenos Aires, septiembre de 1936”, Boletín Ramón, núm. 10, pp. 28-57.

Salas, Horacio (2008), El tango, México, Laberinto.

Sarmiento, Domingo Faustino (2013), Civilización y barbarie. Vida de Juan Facundo Quiroga, México, Consejo Nacional para la Cultura y las Artes.

Published
2018-12-18
Section
Artículos